For studenter

Nyvoll barnehage tar imot studenter som går ved UiS og skal bli barnehagelærere. Barnehagelærerutdannelsen er en 3 årig bachelor utdannelse, og hvert studieår har studentene kortere og lengre praksisperioder i barnehage. Praksis er viktig for å utøve og lære om barns utvikling og forstå relevant teori.

Informasjon til studenter som kommer til oss i praksis;

Nyvoll barnehage SA er en privat barnehage, drevet etter samvirkeloven, og vi har opp mot 67 barn fordelt på 4 avdelinger.

Vi er 19 ansatte, 8 barnehagelærere, 10 assistenter/fagarbeidere, kjøkkenpersonell og styrer.

Vi er organisert i Private Barnehagers Landsforbund (PBL)

Barnehagen har høyere pedagogdekning enn norm tilsier og legger stor vekt på faglig innhold i hele barnehagehverdagen. Vi har et godt arbeidsmiljø med fokus på å gi en aktiv, trygg og utforskende hverdag for barna.

Årshjulet finner du i årsplanen, denne gir en god oversikt på hvordan vi tilrettelegger det pedagogiske arbeidet gjennom et barnehageår.

Fra august 2023 gjør vi en organisasjonsendring ved å ha alle aldersgrupper representert på hver avdeling. Det har vært et langt forarbeid, med faglig forankring som kan leses mer om i årsplan.

Avdelingene våre har navn etter dikt fra Inger Hagerup;

Frøet; 16  barn i alderen 1-6 år.

Lille persille; 16 barn i alderen 1 - 6 år.

Jonsokkoll; 16 barn i aldeeren 1 - 6 år

Så rart; 16 barn i alderen  1 - 6 år

Når du kommer til barnehagen blir du møtt av mange barn og ansatte. Første dagen forventer vi at du legger vekt på å bli kjent med barna på den gruppen du skal være, og at du begynner å lærer navn.

Praksislærer går i fast vaktsystem og fordeler vakter på åpningstidene til barnehagen. Når du møter din praksislærer på UiS avtaler dere tidspunkt for oppmøte første dag. I løpet av den første praksisdagen har styrer informasjonsmøte med alle nye studenter.

Husk at det er viktig å ha med seg klær og sko for lek og aktivitet både utendørs og innendørs.

Vi har fokus på at vi skal være gode rollemodeller for barna, og forventer det samme fra våre studenter.

Barnehagen serverer alle måltider til barna. Studenter er velkommen til å spise måltidene sammen med oss, eller i pausen. Studenter betaler kr. 70 pr uke for måltider. Det inkluderer lunsj, fruktmåltid, kaffe og te. Frokost skal studenter ha spist før de kommer i barnehagen.

Når du deltar på måltidene med barna skal du spise den maten som serveres, eller ikke spise. Spiser du i pausen, finner du selv mat på kjøkkenet. fire  ganger i uken har vi varmmat. Vi har fokus på sunt kosthold, og prøver å unngå for mye søtsaker i pauser, men det er ikke forbud mot å ha med.

Å VÆRE STUDENT SKAL VÆRE:

GØY

MENINGSFYLT

UTVIKLENDE

Husk at det også er viktig at du:

Presenterer deg selv for barn, ansatte og foreldre.

Fortell hvem du er og hvorfor du er her.

Vær delaktig i vår hverdag

Du er en rollemodell, vær en oppmerksom student.

Spør oss om alt du lurer på.

Velkommen til oss, vi gleder oss til samarbeidet!