Mat i barnehagen

Vi ønsker å tilby sunne og næringsrike måltider i barnehagen. Derfor har vi over flere år satset på et mattilbud ved å ha eget kjøkkenpersonell. På den måten frigjør vi fagkompetente ansattes tid til å være mer til stede med og for barna.

Foreldre skal være trygg på at barnet får sunn og næringsrik mat i barnehagen. Det kan likevel være ulike behov og det er en stor samfunnsdebatt på hva som defineres som sunn mat. Vi har valgt å følge Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.  Retningslinjene omtaler blant annet daglig inntak av frukt og grønt, bruk av grove kornprodukter og riktig fett og begrenset mengde sukkerVi serverer grønnsaker som en del av måltidet hver dag. Når vi tilbyr frukt og grønt hver dag, bidrar vi til at barna stimuleres til å spise mere av disse matvarene på andre arenaer også. Maten er viktig for at barnet ditt skal nok energi til å leke, lære og være sosial gjennom hele dagen.

Vi tilbyr;

Kl.07.30-08.30

Frokost

Havregryn med melk eller biola. Skiver og knekkebrød med div. pålegg (smør, ost, smøreoster, pålegg og grønt.

Ca. kl.11.10

Lunsj

Havregrøt hver mandag. Brødmåltid m/ pålegg og egg hver tirsdag. Resterende dager har vi varm mat, med vekt på god variasjon med kjøtt, fisk og vegetar. Vann som tørstedrikk til alle måltider.

Ca.kl.14.00

Ettermiddagsmåltid

Knekkebrød (skiver til de minste) Vann som tørstedrikk. Frukt og grønnsaker.

Vi vektlegger måltidet som en viktig og god pedagogisk situasjon, det er en arena for språklig, sosial og kulturell utvikling og fagområdene blir godt representert under måltidene. Vi ønsker at måltidet skal være en positiv opplevelse som oppmuntrer til å smake på mat av ulik konsistens.

Ved at alle barna får tilbud om samme mat, skaper vi en trygg, sosial ramme der barna lærer av hverandre, bli oppmuntret til å smake på ny mat og vi bidrar til at mat er gøy. Maten i barnehagen skal gi barnet det grunnlaget som trengs for å vokse, utvikle seg og lære. Vi har et variert kosthold slik at barna får i seg de næringsstoffer de trenger i løpet av en lang dag. Barnehagen skal bidra til å lære barna gode matvaner! Oppmuntre til å smake på den kokte gulroten, ertene på tallerken, eller paprikabiten. Noen må prøve flere ganger før de blir vant med det, eller kan si at de liker det som blir servert. Ansatte skal ha tålmodighet og være oppmuntrende. Den sosiale rammen skaper et godt utgangspunkt for gode samtaler og fellesskap. Vi lærer av hverandre. Gode matvaner tar barna med seg livet gjennom.